1. Definities
a)
custom IT:
custom IT, gevestigd te Zinkvallaan 1, 2620 Hemiksem
onder BTW nr. BE 0823.328.080.
b)
Klant: degene met
wie custom IT een overeenkomst is aangegaan.
c)
Partijen: custom
IT en klant samen.
d)
Consument: een klant
die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.
2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
a)
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes,
aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van
diensten of producten door of namens custom IT.
b)
Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
c)
Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende
en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk
uit.
3. Aanbiedingen en offertes
a)
Aanbiedingen en offertes van custom IT zijn
vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
b)
Een aanbod of offerte is maximaal 15 dagen geldig,
tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld
én zolang voorraad strekt.
c)
Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de
geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
d)
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij
partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeenkomen.
4. Aanvaarding
a)
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of
aanbieding, behoudt custom IT zich het recht voor de
offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in
te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
b)
Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt custom
IT slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
5. Prijzen
a)
Alle prijzen die custom IT hanteert
zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals
administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
b)
Alle prijzen die custom IT
hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins
kenbaar zijn gemaakt, kan custom IT te allen tijde wijzigen.
c)
Verhogingen van de kostprijzen van producten of
onderdelen daarvan, die custom IT niet kon voorzien
ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de
overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
d)
De consument heeft het recht om een overeenkomst te
ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de
verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
e)
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door custom IT vastgesteld op grond van de werkelijk bestede
uren.
f)
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke
uurtarieven van custom IT, geldend voor de periode
waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is
overeengekomen.
g)
Indien partijen voor een dienstverlening door custom IT een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit
altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste
prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
h)
custom IT is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te
wijken.
i)
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat
vallen, dient custom IT de klant tijdig te laten
weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
j)
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat
vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten
vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
k)
custom IT heeft het
recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
l)
Voorafgaand aan de ingang ervan zal custom IT
prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
m)
De consument heeft het recht om de overeenkomst met custom IT op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de
prijsverhoging.
6. Betalingen en betalingstermijn
a)
custom IT mag bij
het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen
bedrag verlangen.
b)
De klant dient betalingen binnen 7 dagen na
factuurdatum te hebben voldaan, tenzij een andere betalingstermijn in de
bestelbon of de offerte of de factuur staat vermeld.
c)
Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale
betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag
niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van
rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat custom
IT de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
d)
custom IT behoudt
zich het recht voor, om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke
betaling danwel een zekerheidstelling te eisen voor
het totale bedrag van de diensten of producten.
7. Gevolgen niet tijdig betalen
a)
Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn,
dan is custom IT gerechtigd een intrest van 1% per
maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij
een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
b)
Bij laattijdige betaling is van rechtswege en zonder
ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% op het
nog openstaand bedrag, met een minimum van 50 EUR.
c)
Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag custom IT zijn verplichtingen opschorten totdat de klant
aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
d)
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of
surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van custom IT op de klant onmiddellijk opeisbaar.
e)
Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van
de overeenkomst door custom IT, dan is hij nog steeds
verplicht de afgesproken prijs aan custom IT te
betalen.
8. Herroepingsrecht
a)
Een consument kan een online aankoop gedurende een
bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
o het product
niet is gebruikt
o het geen
product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
o het geen
product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
o het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd
om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.) o de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers
met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
o het product geen reis, vervoersticket, cateringopdracht
of vorm van vrijetijdsbesteding is o het product
geen los tijdschrift of losse krant is
o het geen
(opdracht tot) spoedreparatie betreft
o de consument
niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
b)
De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd,
vangt aan:
o
op de dag nadat de consument het laatste product of
onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
o
zodra de consument het eerste product bij een
abonnement heeft ontvangen
o
zodra de consument een dienst voor het eerst heeft
afgenomen
o
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale
inhoud via internet gaat afnemen
c)
De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht
kenbaar maken via info@customit.be, indien gewenst met behulp van het
herroepingsformulier dat via de website van custom
IT, www.customit.be, kan worden gedownload.
d)
De consument is verplicht om het product binnen 14
dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan custom IT, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt
te vervallen.
e)
De kosten voor retourneren komen alleen voor rekening
van custom IT indien de volledige bestelling wordt
geretourneerd.
f)
Indien de aankoopkosten en eventuele overige kosten (zoals
verzend- en retourkosten) volgens de wet voor terugbetaling in aanmerking
komen, zal custom IT deze kosten binnen 14 dagen na
ontvangst van het tijdige beroep op het herroepingsrecht, terugbetalen aan de
consument, op voorwaarde dat de consument het product tijdig aan custom IT heeft geretourneerd.
g)
Uitsluiting van herroepingsrecht : De levering van digitale inhoud
anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
o
De uitvoering is begonnen met uw uitdrukkelijke
voorafgaande instemming.
o
U heeft verklaard dat u hiermee uw herroepingsrecht
verliest tijdens check-out proces.
9. Retentierecht
a)
custom IT kan een
beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder
zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van custom IT heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten
voldoende zekerheid heeft gesteld.
b)
De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere
overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan custom IT.
c)
custom IT is nooit
aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als
gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
10. Eigendomsvoorbehoud
a)
custom IT blijft
eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan
aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van custom
IT op grond van wat voor met custom IT gesloten
overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in
de nakoming.
b)
Tot die tijd kan custom IT zich beroepen op
zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
c)
Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de
klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins
bezwaren.
d)
Indien custom IT een beroep
doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft custom IT het recht om schadevergoeding, gederfde winst en
rente te vorderen.
11. Levering
a)
Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
b)
Levering vindt plaats bij custom
IT, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
c)
Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de
klant aangegeven adres.
d)
Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd
worden voldaan, heeft custom IT het recht om zijn
verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
e)
Bij te late betaling is er sprake van
schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan custom IT kan tegenwerpen.
12. Levertijd
a)
De door custom IT opgegeven
levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht
op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
b)
De levertijd vangt aan nadat de door de klant voor
akkoord getekende offerte of bestelbon aan custom IT,
door custom IT schriftelijk danwel
elektronisch is bevestigd aan de klant.
c)
Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de
klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te
ontbinden, tenzij custom IT niet binnen 14 dagen na
daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of
partijen
hierover iets anders hebben afgesproken.
13. Feitelijke levering & Transport
a)
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de
door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
b)
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen
hierover iets anders hebben afgesproken.
c)
Indien de verpakking van een geleverd product geopend
of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te
nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten
maken, bij gebreke waarvan custom IT niet
aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
d)
Indien de klant zelf voor transport van een product
zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de
verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan custom
IT, bij gebreke waarvan custom IT niet aansprakelijk
kan worden gehouden voor eventuele schade.
14. Bewaring
a)
Indien de klant bestelde producten pas later afneemt
dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel
kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
b)
Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige danwel
verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
15. Garantie
a)
Wanneer partijen een overeenkomst met een
dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor custom
IT enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
b)
De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend
van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage,
constructie of materiaal.
c)
De garantie geldt niet in het geval van normale
slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte
wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant,
alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden
vastgesteld.
d)
Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de
producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over
op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden
geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het
product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
e)
Naast een wettelijke garantie kunnen de partijen
aanvullende garantievoorwaarden overeenkomen. Deze aanvullende
garantievoorwaarden worden afgesproken door middel van een garantieformulier.
De klant kan enkel aanspraak maken op de aanvullende garantie, indien hij dit
ondertekend terug heeft bezorgd aan custom IT.
16. Uitvoering van de overeenkomst
a)
custom IT voert de overeenkomst naar beste inzicht en
vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
b)
custom IT heeft het recht om de overeengekomen
dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
c)
De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in
onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel
afgesproken voorschot door de klant.
d)
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat custom
IT tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
e)
Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat custom IT tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de
overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren
voor rekening van de klant.
17. Informatieverstrekking door de klant
a)
De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden
die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in
gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan custom
IT.
b)
De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en
betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en
bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard
van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
c)
Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert custom IT de betreffende bescheiden.
d)
Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de
door custom ITredelijkerwijs
verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering
van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende
extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
18. Duur van de overeenkomst
a)
Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is
aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een
overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst
opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maand(en), c.q. een
consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1
maand dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.
b)
Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst
voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan
is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de
klant custom IT schriftelijk in gebreke stellen.
19. Vrijwaring
a)
De klant vrijwaart custom IT
tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door custom IT geleverde producten en/of diensten.
20. Klachten
a)
De klant dient een door custom
IT geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op
eventuele tekortkomingen.
b)
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst
niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten,
dan dient de klant custom IT daarvan zo spoedig
mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de
tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
c)
Consumenten dienen custom IT uiterlijk binnen
2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te
stellen.
d)
De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van de tekortkoming, zodat custom IT in
staat is hierop adequaat te reageren.
e)
De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een
overeenkomst tussen partijen.
f)
Indien een klacht betrekking heeft op lopende
werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat custom IT gehouden kan worden om andere werkzaamheden te
verrichten dan zijn overeengekomen.
21. Ingebrekestelling
a)
De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar
te maken aan custom IT.
b)
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling custom IT ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
22. Aansprakelijkheid custom IT
a)
custom IT is
uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor
zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
b)
Indien custom IT aansprakelijk
is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die
voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
c)
custom IT is nooit
aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen of schade aan derden.
d)
Indien custom IT
aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een
gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke
van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het
schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het)
factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
e)
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen,
omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden
slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding
en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van
enige verplichting.
f)
Elk recht van de klant op schadevergoeding van custom IT vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis
waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.
23. Recht op ontbinding
a)
De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden
wanneer custom IT toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar
bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
b)
Is de nakoming van de verplichtingen door custom IT niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan
ontbinding pas plaatsvinden nadat custom IT in
verzuim is.
c)
custom IT heeft het
recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn
verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien custom IT kennis
heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de
klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
24. Overmacht
a)
Als overmacht gelden alle omstandigheden buiten de wil
van de partijen, die niet te wijten zijn aan de fout van één van de partijen en
die van die aard zijn dat het vorderen van de naleving van de overeenkomst
jegens één van de partijen onredelijk dan wel onmogelijk is. In geval van
overmacht is geen van de partijen gehouden tot naleving van de overeenkomst,
noch tot betaling van enige schadevergoeding.
b)
Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie
worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals
burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht
van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-,
elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen,
stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte
weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
c)
Indien zich een overmachtsituatie
voordoet waardoor custom IT 1 of meer verplichtingen
naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat
custom IT er weer aan kan voldoen.
d)
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie
tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst
schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
e)
custom IT is in een
overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding
verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand
enig voordeel geniet.
25. Wijziging algemene voorwaarden
a)
custom IT is gerechtigd deze algemene voorwaarden te
wijzigen of aan te vullen.
b)
Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen
tijde worden doorgevoerd.
c)
Grote inhoudelijke wijzigingen zal custom IT
zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
d)
Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de
algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
26. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
a)
Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene
voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen
van deze voorwaarden niet aan.
b)
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in
dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat custom IT bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt
voor ogen had.
27. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
a)
Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Belgisch
recht van toepassing.
b)
De Belgische rechter in het arrondissement waar custom IT is gevestigd, is exclusief bevoegd om kennis te
nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders
voorschrijft.
Recente reacties